perjantai 5. kesäkuuta 2026

Arctic Lights Comic Con ja E2C-matkan päätös

 Messukeskuksen oma Comic Con oli parisen viikkoa sitten ja samalla olivat myös Cosplayn suomenmestaruuskilpailut ja Europa Cosplay Cup-karsinta, jota sain kunnian olla tuomaroimassa!

Viime vuonna Cosvision esitteli perinteisten yksilö- ja ryhmäsarjojen tilalle Yksilö-sarjan sekä ICL solon ja Duon, tänä vuonna kategorioiden nimet oli muutettu muotoon Solo Variety, Solo Craftsmanship ja Group Variety. Ensimmäisen oli Europa Cosplay Cup (E2C)-karsinta, jälkimmäiset taas International Cosplay League (ICL) yksilö- ja parisarjojen karsinnat. Lisäksi Vuoden Cosplaykuva-kilpailu teki myös paluun!
Tuomariesittelyt voi lukea Cosvisionin nettisivuilta, jonka leiska on todella hauska tällä kertaa! Esittelyt on laitettu pudotusvalikoiden alle ja scrollaus on paljon nopeampaa, jos kiinnostaa vain jonkun tietyn tuomarin terveiset.

Kilpailu oli poikkeuksellisesti vasta sunnuntaina, en ole varma onko päätös ajankohdasta tullut conin puolelta vai Cosvisionilta, jotenkin mutuilisin että Comic Con on tämän päätöksen tehnyt kunniavieraiden aikataulujen vuoksi. Toisaalta kun kilpailut olivat sunnuntaina, kilpailijoiden velvoitteet oli voitu jakaa nyt kahdelle päivälle (tuomarointi, video- ja valokuvaus, lavaharkat, itse kilpailu). Viime vuonna tämä kaikki tehtiin yhdessä päivässä ja meidän piti olla klo 7 jo ulko-ovilla kolkuttelemassa. En tiedä miten kilpailijat itse kokivat muutoksen, omasta mielestäni tämä muutos oli todella hyvä sekä samalla "valmentaa" finaaleja varten, joissa kaikki yllämainitut tapahtuivat myös kahden päivän aikana.

Oman sarjani tuomaristolla ei ollut aikataulujen puolesta mitään velvoitteita lauantaina, sillä E2C-tuomarointi oli sunnuntaina. Päätin kuitenkin käydä kääntymässä backstagella hakemassa badget ja t-paidan ennakkoon ja kierrellä tapahtumassa. Hazariel Atelier oli myös yksi cosplaykunniavieraista tapahtumassa ja ajattelin käväistä hänen pöydällään lauantain aikana, koska sunnuntaina en todennäköisesti ehtisi pyöriä conin puolella ollenkaan. Olen katsonut hänen videoitaan jo pitkään ja Sailor Moon quick change-videot osaan melkein jo ulkoa (ai miten niin ne ovat tässä kohtaa jo omia comfort-videoita :D) ja sisäisesti kiljuin riemusta, kun kuulin, että hän tulisi Suomeen. Olisin varmaan pyörtynyt, jos hän olisi ollut tuomaroimassa samaa kategoriaa kuin minä (hän tuomaroi ICL soloa). 

Upea valeasu lauantaille

Ajattelin vain käyväni pikaisesti backstagella ja muuten olisin conissa, mutta totesin, että suurin osa kavereistani oli töissä Cosvisionilla ja näin ollen kävijöiden puolella ei ollut juurikaan omia tuttuja. Conissa ei ollut juurikaan (itselle kiinnostavaa) tekemistä, ellei ollut ostohousut jalassa tai kiinnostunut tapahtuman kunniavieraista. Tapahtuma-alue oli melko nopeaan kierretty. Hazariel oli myös ilmeisesti juuri tauolla kun kävin hänen pöydällään, joten hengailin koko lauantaipäivän sitten backstagella :D 

Tuomarit olivat esiintyjiä

Lauantai-illalla perehdyin vielä kerran kilpailijoiden portfolioihin, jotka olin lueskellut läpi pari kertaa edellisellä viikolla ja listasin kustakin kisaajasta itselleni kysymyksiä, jotta muistaisin kysyä niistä tuomaroinnin aikana. 

Sunnuntaina saavuin paikalle klo 10 maissa, tuomaroinnit alkoivat klo 11. Tuomariporukkaan kanssani kuuluivat Hellucos, Tammukka sekä kunniavieras Madsfive. Tuomaroinnit tapahtuivat kokonaan englanniksi, kuten viime vuonna. 

Laitoin huvin vuoksi tuomarointiin E2C-paitani, jonka kanssa näytin vähän joltain sporttitapahtuman kannustusjoukoilta. 


Tuomaroinnit alkoivat ja loppuivat taas hurjan nopeasti, monen kanssa juttua olisi riittänyt toisellekin sessiolle. Oli todella mielenkiintoista ja antoisaa nähdä upeita pukuja läheltä! Meillä oli käytössä erilliset pisteytyslomakkeet, jotka täytimme pukujen osalta ja läksimme tauolle. 

Tuomaripoppoomme!

Tauon aikana puin Kirari-cossin kokonaan päälle ja ajattelin toistamiseen koittaa tavata Hazariel, joka koomisesti juuri samalla hetkellä, kun saavuin pöydälle, oli kävelemässä kohti puheohjelmaansa :D Harmittelin jo vähän etukäteen sitä, että en pääsisi kuuntelemaan asunvaihto-ohjelmaa oman aikatauluni vuoksi, toisaalta olen hänen videonsa nähnyt hyyvin monta kertaa, joten uutta asiaa ei välttämättä olisi ollut. Puvut olisi ollut ihana nähdä livenä läheltä! 

Olikin aika hipsiä kohti lavaa, kävimme vielä läpi kilpailun kulun tuomaireden näkökulmasta ja siirryimme yleisöön odottamaan. Kilpailutallenteen voi katsoa Cosvisionin Youtube-kanavalta. Oli siistiä, että kisat striimattiin Ilta-Sanomien sivuilla!
Kilpailu lähti ensiksi käyntiin E2C ja ICL mainosvideoilla, oli hauska kun yleisö hurrasi aina Suomen edustajien kohdalla :D Solo Variety/E2C-karsinta olikin ensimmäisenä ja kynä sauhuten täytimme pistelomakkeita, jonka jälkeen kipitimme takaisin backstagelle keskustelemaan tuloksista. 

Siellä pyörähdin
Kuva: Emilmeemu

Pian olikin palkintojenjaon aika ja meitä edellisen vuoden voittajia pyydettiin kuvaamaan klippejä ns. hypevideoon, jossa jaamme kannustavia sanoja ja muistoja omasta kilpailukokemuksesta. Cosvision editoi näistä kauniin ja ilahduttavan kokonaisuuden, josta nousi kyllä kylmät väreet! Ihana tällainen extrajuttu, toivottavasti tulevissakin SM-kisoissa on tällaiset terveiset seuraaville voittajille. 

Sain kunnian julkistaa kategorian voittajat ja jännitin tätä ihan hirveästi, kun piti yleisön edessä puhua englanniksi. Onneksi aikataulu oli sen verran jämpti, ettei mitään ylimääräistä tarvinnut jaaritella vaan suoraan vaan asiaan :D Keskityin niin täysillä tulosten kertomiseen, että tallennetta katsoessani huomasin että olin jotenkin ihan kyyryssä tihruestaessani lapun tekstiä. 

Huvittavia aina nämä puhumisen aikana otetut kuvat :D
Kuva: Emilmeemu

Jännitin myös sen verran että etenin jotenkin tosi hätäisesti, mikä on harmi, sillä olisi ollut mukava nostattaa jännitystä ja tunnelmaa ja antaa voittajille sellainen pieni hetki juhlistamiseen lavalla. Toivottavasti voittajille jäi kuitenkin mukava fiilis palkintojenjaosta tästä huolimatta. Isot kiitokset jokaiselle kilpailijalle, joka oli lavalla esittelemässä osaamistaan, oli jälleen kerran huikea kilpailu! On ilo olla osa näin osaavaa yhteisöä.

Tässä ois palkintoa sulle!
Kuva: Nyymix

Ihastuttava kuva voittajista! 
ICL Solo: Taisteluossi, E2C: Lunaru, ICL duo: Megurinemagnet & maerye
Kuva: Emilmeemu 

Onnittelut Laurapplique Solo Variety-kunniamaininnasta ja Lunarulle isosti onnea ja tsemiä E2C-finaaliin!

Kuvassa paljon röyhelöä!

Kilpailun päätteeksi huomasin myös että Hazariel oli myös backstagella hengailemassa, vaati pientä rohkaisua kavereilta että kehtasin mennä häiriköimään pitkän päivän päätteeksi ja oli tosi ihana päästä kertomaan, miten paljon katson hänen videoitaan! Nauratti kun selitin jotain juttua selkeästi aika innoissaan, kun hän kysyi sellaisella lempeällä äänellä " are you okay" :D Halasimme ja saaga sai onnellisen päätöksen!

E2C-tuomarointiin päättyi siis oma Europa Cosplay Cup/Cosplay SM-kisamatkani. Muille saatoin olla vain yhden kilpailun yksi edustaja, mutta itselleni tämä koko kokemus muutti koko oman cosplayharrastuksen suuntaa ja sitä, mitä haluan tulevaisuudessa (ainakin näillä näkymin) tehdä. Aloin korona-aikaan isommalla volyymilla siirtymään lavoilta järjestäjäpuolelle, osittain siksi että se on kivaa mutta myös siksi, että kisamenestystä ei ollut juurikaan tullut, ja jotenkin ajattelin, että ehkä sovin sitten paremmin tekemään kilpailuja muille kun en itse niissä sijoitu (vaikka olin kyllä sijoittunut, mutta useammin en). Vaikka eihän se toki niin mene, että jos ei sijoitu, niin ei muka saisi kisata :D

Mutta ymmärrän hyvin sen turhautumisen, kun tuntuu, että vaikka miten parhaansa yrittää niin se ei tunnu riittävän. Ei sellaista jaksa kauhean montaa kertaa putkeen, jos onnistumisia on harvoin tai ei lainkaan. Cosplaykilpailuissa pystyy tiettyyn pisteeseen asti vaikuttamaan omaan menestymiseensä kun hioo omia taitojaan, mutta onnetar myös isossa roolissa siinä mielessä, että kilpailijoita kuitenkin verrataan toisiinsa ja se, keitä on samassa kilpailussa ja minkälaisella puvulla, voi muuttaa koko kilpailun suunnan. Muistan itse ajatelleeni teininä, että en sijoitu kilpailussa koska olen isompikokoinen ja puvut näyttävät siksi heti huonommilta päälläni. Tämähän ei pidä paikkaansa, sillä voitin SM-kilpailussa viime vuonna siitä huolimatta, että olen nykyään huomattavasti isompikokoisempi kuin tuolloin teininä.

Olen aiemminkin tainnut puhua täällä siitä, että vasta pari vuotta sitten aloin oikeasti pohtimaan ajatusta arvokisoissa kisaamisesta, kun sijoituksia alkoikin tulemaan ja olin vihdoin itsevarma omasta tekemisestäni. Cosplay SM-voitto todellakin boostasi tätä ja vahvisti identiteettiäni cossaajana ja sai myös jakamaan omia juttuja enemmän somen puolella. En todellakaan olisi pari vuotta sitten tehnyt mitään tutoriaaleja Instaan, koska ajattelin, että joku muu osaa varmasti tehdä tämän paremmin. 

Itse finaalikokemus taas toi elämääni paljon uusia tuttavuuksia ja kavereita, jonka ansiosta olen innostunut vierailemaan ulkomailla coneissa. Itse kilpailukokemus oli myös todella opettavainen, kisaajana se opetti kärsivällisyyttä sekä paineensietokykyä ja kilpailujärjestäjänä sai myös uusia näkökulmia omaan tekemiseen. En todennäköisesti olisi myöskään päätynyt luennoimaan Virossa ilman finaalimatkaa!

Iso kiitos siis Cosvisionille, kun näitte minussa potentiaalia hakiessani mukaan kilpailuun ja kaikista järjestelyistä niin karsintojen osalta kuin finaalimatkaan liittyen.  

Nälkä todellakin kasvaa syödessä ja kiikareissa on jo lisää karsintakilpailuja, todennäköisesti jo ensi vuodelle. Haluaisin päästä tekemään myös jotain muutakin kuin asunvaihtoja, etten jumahda sellaiseen "one hit wonder"-kierteeseen tai siihen, että kaikki odottavat aina niitä kun olen lavalla :D 

Vaikka sanoin että E2C-hommat on tällä erää taputeltu, onkin vielä yksi spin off loppuvuoteen sen saralla: minut kutsuttiin tuomaroimaan Norjan E2C-karsintaa!!! Olen edelleen ihan hämmentynyt tästä kunniasta ja odotan todellakin innolla tätä kokemusta tulevaan syksyyn.

Ilmeeni kun sain Instassa DM Norjan kisojen järjestäjältä


Seuraavaksi olisi conien puolesta luvassa Hypecon ja Desucon, ensi kertaan!

maanantai 4. toukokuuta 2026

Terveisiä Tallinnasta! J-Tsooniin ja takaisin

Onkin tutusta conikalenterista poikkeava raportti, nimittäin vierailin ensimmäisen verran Virossa J-Tsoon (18.-19.4.) tapahtumassa!

J-Tsoon on kaksi kertaa vuodessa järjestettävä kaksipäiväinen itäaasialaiseen kulttuuriin paneutuva tapahtuma (cosplay & K-pop-painotuksella) Tallinnassa Kulttuurikatelissa, joka on aivan Tallinnan satamassa. Helsingistä on siis aivan naurettavan helppo mennä, kun kohdemaassa majoitukseen ja conipaikalle pääsee laivalta ihan jo kävellen. Tapahtumaan on myös helppo osallistua siksi, että kaikki informaatio on lähtökohtaisesti vain englanniksi, koska osallistujia tulee Viron lisäksi muualta Baltiasta. J-Tsoonin aikaan Tallinnan julkinen liikenne oli myös ilmainen, ilmaislipun QR-koodi löytyi tapahtuman Instagramista. 

Tapahtumana J-Tsoon oli kuulemani mukaan lähempänä suomiconeja kuin ulkomailla tyypillisesti nähdyt messuhallitapahtumat. Tapahtuma on ymmärtääkseni täysin vapaaehtoisvoimin järjestetty (tai ainakin osittain), kävijämäärä jotain 2000 kieppeillä ja ohjelmassa on cosplaykisojen lisäksi taidekujaa, kirppistä, kävijöiden tuottamia luentoja sekä muuta ohjeisohjelmaa (Kahoot on tosi suosittu ohjelma ainakin). Olikin varsin kotoisa fiilis tapahtumaan saapuessa. 

Minulla oli tarkoitus tsekata J-Tsoon jo viime vuonna, mutta SM-kilpailun valmistelut menivät keväällä tapahtuman edelle ja syysversioon en päässyt siksi, että se oli vain muutama viikko ennen Europa Cosplay Cupia. Olikin hyvä käydä vasta nyt, kun E2C:n kautta tulleita uusia tuttavuuksia oli tulossa samaan coniin! 

Periaatteenani on jokaiseen coniin mennessä keksiä jotain tekemistä sinne, oli se sitten jotain cosplaykilpailuihin liittyvää (järjestäminen, tuomarointi, kisaaminen, mammailu),  puheohjelman pitämistä tai taidekujailua. Tällä kertaa luennointi kiinnosti eniten, sillä olen mielessäni kutkutellut ajatusta pika-asunvaihoihin liittyvän luennon pitämistä jossain tapahtumassa. Halusin samalla myös haastaa itseäni sillä, että ohjelma olisikin jollain muulla kielellä kuin suomeksi! Oli hauska huomata ettei luentoa tehdessä ahdistanut tai jännittänyt, vaan enemmän innosti tehdä jotain, mitä en aiemmin ole kokeillut. Asunvaihtoin liittyvää sanastoa on myös olemassa huomattavasti enemmän englanniksi, joka helpotti luennon kasaamista. 

Conin ohjelmahjaku aukesi helmikuun alussa, pari kuukautta ennen tapahtumaa. Ohjelmahakua jatkettiin alkuperäisestä helmikuun lopusta maaliskuun alkuun, mutta ei ollut tietoa siitä, milloin tulokset tulevat. Kuulin useamman kerran tapahtumassa ohjelmaa pitäneeltä kaveriltani, että about kuka vaan ohjelmanpitäjäksi hakenut pääsee suoraan sisään, koska ohjelmaa ei tarjota niin paljoa :D Pessimisti minussa ei halunnut kuitenkaan olettaa mitään niin kauan, kunnes virallinen tieto tulisi. Laitoin maaliskuussa ohejlmatiimille sähköpostia tuloksista (lähinnä kysymys siitä, että milloin ohjelmatulokset tulevat) ja sain vastauksena hieman passiivis-aggressiivisen viestin siitä, että tekevät conia vapaa-ajallaan ja ohjelmahaku sulkeutui vastikään, joten tarjottua ohjelmia ei ole katsottu vielä ollenkaan. Selvä juttu. Suomessakin tehdään kaikki oman leipätyön ohessa mutta aikataulut ovat silti olemassa.....noh, kulttuurieroja nämäkin. Monissa asioissa ollaan Suomen ulkopuolella toodella paljon rempseämpiä, kuten aikataulut. 

Virallinen tieto ohjelmapaikasta tuli kaksi viikkoa ennen tapahtumaa, jee! Onneksi olin varannut hotellit ja laivamatkat jo hakiessani tapahtumaan, joten niitä ei tarvinnut ihmetellä tässä kohtaa. Ainoa huoleni oli lipun ostaminen, sillä ohjelmanpitäjät saivat ilmaisen sisäänpääsyn tapahtumaan enkä ollut varma, myykö tapahtuma loppuun (eli mikäli en olisi päässyt pitämään ohjelmaa, olisiko minulle ollut vielä pääsylippua ostettavana). Paikallinen tuttavani varmisti conissa, että J-Tsoon ei ole koskaan myynyt loppuun, mutta eipä näistäkään aina tiedä kun on enimmäistä kertaa käymässä :D

Viikkoa ennen tulivat tarkemmat tiedot badgen noudosta ja muista käytännön asioista. J-Tsoonissa ohjelmanpitäjät laittavat slaidinsa conin omaan Google Driveen, Suomessa käsittääkseni on vakiintunut tapa luennonpitäjillä tuoda slaidinsa omalla muistitikulla. 

Minä yöllä säätämässä luennon kanssa

Lähdimme coniin Tillin kanssa edeltävänä perjantaina päiväsaikaan, jotta iltapäivällä olisi aikaa pyöriä kaupungissa ja valmistella slaideja. Minulla kävi sellainen kämmi, että olin työstänyt ohjelmaani Powerpoint-sovelluksessa ja siinä oli mm. animaatioita, siirtymiä sekä video, eli tiedosto ei edes avautunut Google Drivessa :D Tieto Driven käytöstä tuli sen verran myöhään, etten kerennyt ennen conia tehdä alkuperäisestä tiedostosta Drive-ystävällistä, joten sen työstö jäi viikonlopulle. Yövyimme Novotel-hotellissa, joka oli n. 15 min kävelymatkan päässä satamasta ja aivan Kulttuurikatelin vieressä (joku 4 min kävelyä per suunta). Kyseinen hotelli oli ilmeisesti myös jonkin J-Tsoonin partnerihotelli, joskin alekoodit yms. julkistetiin parisen viikkoa ennen tapahtumaa. Hotelli itsessään oli todella moderni, hiljainen ja viihtyisä, yöpyisin uudestaan! Hintava se tosin myös oli, mutta maksan itse mielelläni hyvästä majoituksesta. 

Hieno!

Con aukesi lauantaina klo 10, ohjelma alkoi klo 11. Avajaiset olivat jännästi vasta 12:30, tämä johtui tod. näk. siitä, että ensimmäinen cosplaykilpailu alkoi jo 13:00 ja kisaajilla oli varmaan (toivottavasti) jonkinlaiset lavatreenit. Saavuimme  paikalle siinä klo 11 jälkeen ihmettelemään menoa, päivän aikataulussa oli tapahtumapaikan, taidekujan ja cosplaykilpailuiden tsekkaaminen sekä yksi luento illalla. 

Päivän asu oli luottocossi Yaeko

Tapahtumapaikka Kulttuurikatel on entinen tehdas, joka on otettu tapahtumakäyttöön 2015. Rakennuksessa näkyy yhdistelmä uutta ja vanhaa, ja industrial-henkinen ympäristö inspiroi heti photoshoottaamaan. Ei sattunut tähän ympäristöön sopivia cosseja mukaan, mutta monet muut kävijät hyödynsivät ympäristöä minua enemmän :D

Tapahtumapaikka ulkopuolelta (ja Red Bullin sponssiauto, joka blästäsi musaa koko viikonlopun tossa pihalla)

Sisäänkäynti (tuolla kolossa oli tapahtuman photoshoot-piste)


Sisätiloja

Olen mentori, eli ohjelmanpitäjä 

Rustiikkista vibaa

Photoshoot-kilpailijoiden näyttely

Minä ja Tilli!

Muutama sananen cosplaykilpailuista: tiesin ennakkoon, että cosplaykilpailuja on J-Tsoonissa useita ja niissä on todella paljon osallistujia (laskeskelin, että joku reilu 90 entryä koko viikonlopun aikana??). Lauantaina oli Craftsmanship-kilpailun Solo ja Group-kategoriat, sunnuntaina esityskilpailu sekä Masquerade. Craftsmanship-kilpailussa jokaisella kilpailijalla on puku ja esitys, joka arvioidaan (70 % puku, 30 % esitys). Kategoriat ovat omina kilpailuinaan, lauantaina aamupäivästä oli Solo-kategorian kilpailijat ja iltapäivän slotissa taas Group. Osallistujia on useista eri maista ja jotta tämä olisi vielä hämmentävämpää, tästä samasta kisaajapoolista (sekä Solo että Group) valitaan Viron edustajat ToC- sekä E2C-finaaleihin. Erityisesti ToC-edustajan valitseminen tästä oli erikoista, koska finaalissa ei ole esitystä ollenkaan. Hämmensi myös, että esimerkiksi edustajaksi voidaan valita parina esiintyvän duon toinen osapuoli. Esityskilpailu on konseptiltaan lähes muuten sama kuin Suomessa, mutta esiintyjiä n. 4 kertaa meidän kilpailuita enemmän. 

Sääntöjen puolest raamit ovat Suomen kilpailuja huomattavasti löyhemmät; kilpailuihin saa osallistua gijinkalla ja epävirallisilla versioilla, kuten eri faniversiot Miku Hatsunesta. Tosin olettaisin, että karsintakilpailuihin hakevilla täytyy olla jokin virallinen versio?

Masquerade on oma juttunsa, jolle lähin vastine Suomessa on cosplay catwalkit. Masquerade on kilpailu, jossa arvioidaan pelkästään kilpailijan lavaosuutta, joka on max. 15 sek. Osallistua voi yksin tai max 8 hengen ryhmän kanssa, ilmoittautuminen on paikan päällä. Tuomaristo valitsee top 3 lavaosuuden perusteella. Ja se järisyttävin osuus on, että osallistujia (eli yksittäisiä entryjä oli se sitten yksi ihminen tai se 8 hengen ryhmä) tässä formaatissa voi olla max 150. Aivan tolkuton määrä tuomaroitavia, vaikka lavaosuus on niin vähäinen :D 

Takaisin coniin! Pyörimme hetken tapahtumapaikalla ja taidekujalla ja odottelimme, että avajaiset päättyisivät jotta pääsisimme katsomaan cosplaykilpailua. Odotimme oven vieressä jo 20 min etuajassa ja sali oli aivan tupaten täynnä. Salin toista ovea pidettiin siis auki koko tapahtuman ajan, eli salin äänet kuuluivat jatkuvasti taustalla. Saliin sai myös tulla ja mennä miten huvittaa eikä todellakaan ollut mitään paikkalippuja. Pääsali oli pienehkö, tarkka koko ei selvinnyt mutta arvioisin istumapaikkoja olleen n. 300.
Avajaiset päättyivät, odotimme että sali tyhjennetään kunnes juontaja alkoi esittelemään cosplaykilpailun tuomareita. Cosplaykilpailu alkoi siis putkeen avajaisten jälkeen salia tyhjentämättä, ja ruuhka oli niin älytön ettei ollut toivoakaan tunkea sekaan (ei ainakaan kuuliaisena suomalaisena, kyynärpäillä olisi ehkä saanut itsensä työnnettyä johonkin koloon). Basso oli myös niin järisyttävän kovalla, että päätimme suosiolla kierrellä taidekujaa kilpailun ajan. Taidekujan lähellä oli iso TV-ruutu, jossa näytettiin kilpailuiden livestriimiä.

Cossikisat kahdella ruudulla 

Huomasimme pääsalin aikataulun olevan sen verran täyteen ahdettu (avajaiset, heti perään cosplaykisa (Craftsmanship Solo), K-pop tanssikilpailu ja toinen cosplaykisa (Craftsmanship Group) ja toinen K-pop tanssikisa), että luovutimme toisen cosplaykilpailun katsomisen suhteen. K-pop on todella iso ja näkyvä osa J-Tsoonia ja osasin odottaa, että ainakaan K-pop kilpailun aikana saliin on turha päästä sisään. 

Sali: täynnä

Käytävät: täynnä

Talo oli lauantaina iltapäivällä aivan täynnä, tungos johtui pääasiassa siitä että tapahtumatilan käytävät olivat melko kapeat ja tapahtumapaikalla ei ollut sellaista aulatilaa tai keskiötä, kuten Sibeliustalon Metsähalli, johon kävijät olisivat voineet kerääntyä. 
Käytimme loppupäivän taidekujan kiertelyn jatkamiseen (taidekuja oli aivan hervoton, varmaan pari tuntia meni kiertää kaikki) ja päädyimme juttelemaan yhden myyjän kanssa UG Sonic-hahmoista, näytimme hänelle muinaisia Sonic-cossikuviamme ja hän oli aivan innoissaan että joku muu tietää niitä harvinaisempia hahmoja :D

Taidekujatila on todella upea! Ihanan korkea katto

Nyt photoshootti tänne ja heti

Päätimme käppäillä hotellille ja vaihdoin tässä kohtaa cossin myös pois, pyörähdimme kaupassa ja menimme takaisin coniin katsomaan kaverini Sleepy Mothin luennon tukikankaista. Aihe oli itselleni hyvin tuttu, lupasin hänelle tulla eturiviin katsomaan niin näin piti tehdä :D Luento oli kyllä todella hyvä katsaus sellaiselle, joka ei ole aiemmin käyttänyt tukikankaita. 

Illalla ohjelmassa oli hotellilla luennon viimeistelyä sekä läpiveto, jotta Tilli näki, missä kohtaa hänen tulisi jeesailla pukujen kanssa. Hän söi iltapalaa samalla ja vitsailin, että tämähän on melkein kuin liveversio siitä, että katsoo youtubea samalla kun syö :D 

Taustalla Hazarielin video, oon enemmän kuin innoissaan että hän tulee Comic Coniin vieraaksi!

Sunnuntaina päätimme yrittää uudestaan cosplaykisan katsomista, tällä kertaa cosplayesityskisa oli pääsalin ensimmäinen ohjelma ja menimme n. 20min ennen kilpailua kärkkymään istumapaikkoja ja pääsimmekin sisään! Korvatulpat päätyivät korviin nopeasti, sillä salin basso oli jälleen uskomattoman kovalla ja päälle vielä huutava yleisö....

Kirari jälleen menossa mukana + uusi ystävä

Yleisöä: on

Industrial-tyyli näkyi myös pääsalissa

Luvassa oli puolitoista tuntia cosplayesityksiä aikamoisella tykityksellä, juontaja nimittäin alkoi välittömästi esityksen päätyättä kertomaan seuraavan kilpailijan teaser-juontoa samalla, kun lavalla seuraava kisaaja pyyhälsi paikalle lavasteidensä saattelemana. Valaistus oli myös sen verran kirkas, että lavasteiden vaihto ei tapahtunut hämärässä kuten Suomessa yleensä. Esityksiä oli tässä kilpailussa 38 ja todella monella esityksessä kaava meni niin, että 1/3 oli sarjan taustaa kuvaavaa monologia/dialogia ja lopuksi jokin biisi, jonka tahtiin tanssittiin. Laskimme, että tyyliin neljällä kisaajaporukalla ei ollut mitään biisiä esityksessä :D Oli ilo huomata myös useita yli 3hlö porukoita esiintymässä!
Tuomareilla onkin aikamoinen urakka, sillä samat tuomarit tuomaroivat kaikki cosplaykilpailut viikonlopun aikana. Palkintojenjako sentään on tapahtuman viimeisenä ohjelmana erikseen, eli valintoja kerkeää pohtia vielä kauemmin kuin 10-30min ennen kyseisen kilpailun päättymistä. 

Kilpailun jälkeen karkasimme salista nopeasti ennen K-pop-kilpailun alkamista, tässä kohtaa oli parisen tuntia ennen omaa ohjelmaani. Kiertelimme tapahtumassa ja Tilli kävi hotellilta hakemassa luentoa varten tuomani quick change-cossit. Tapahtumassa ei ollut vartioitua narikkaa, enkä uskaltanut jättää kassillista cosseja kaikkien pyöriteltäväksi. 

Kukas se siellä

Jännitin vähän, tuleeko paikalle juuri ketään, sillä suosittu Masquerade-kilpailu oli juuri samaan aikaan. Paikalle saapui kuitenkin parisenkymmentä tyyppiä ja tämä olikin aika sopiva määrä, sillä kaikki istuivat melko edessä ja oli helppo näyttää kaikille läheltä asujen kikkoja. Olin varmuuden vuoksi laittanut slaideille lähikuvia näitä, jos demostrointi ei olisi näkynyt takariivin asti. 

Luentosalini

Luento itsessään alkoi aika kehnosti, saavuin luentosaliin 15 min ennen ohjelman alkua (joka oli varattu ohjelman set upille) ja koneella pyöri tapahtuman omat mainokset enkä tiennyt, mistä ne sai pois. Hätäpäissäni klikkasin käynnistynappulaa (?? miksi, en tiedä) ja noh, kone sammui ja oli kirjautunut ulos. Harmillisesti salasanaa ei ollut missään lähettyvillä eikä henkilökuntaa, joka saamassani infoviestissä mainittiin. Ohjelmavastaavan puhelinnumeroa ei myöskään ollut infomeilissä, joten lähetin Tillin tapahtuman infopisteelle hakemaan apua. Lopulta saimme jeesiä ja kerkesin testata slaidien ja tekemäni introvideon toimivuuden niin, että ohjelmakin alkoi ihan ajoissa!

Halusin ottaa tällaisen hassun kuvan ennen luennon alkua ja alkoi naurattamaan, kun yleisö alkoi ottamaan myös kuvia musta tässä kohtaa :D

Keltainen mekko keltaisella lattialla keltaisella valaistuksella näyttää tältä

Asiantuntevaa selittämistä

Tilli pukemassa asua päälle samalla kun selitän siitä

Luento muuten sujui hyvin, sain pälpätettyä asiani hieman alle 40 minuuttiin (45min ohjelmaslotista) ja ehdin jopa ottamaan vähän kysymyksiä loppuun ja kuuntelijat saivat myös hypistellä asujani ohjelman lopuksi. Yllättävän moni halusi ottaa lähikuvia, mikä oli toki ok :D Eräs burleskitaitelijaksi esittäytynyt tuli kommentoimaan että oli nähnyt asunvaihto-instavideoitani aiemmin samalla viikolla sattumalta ja huomannut, että puhun samasta aiheesta tapahtumassa, jonne hän oli tulossa ja ilahtui tästä kovasti, äää ;___; Minäkin ilahduin ja tuntuu ihan uskomattomalta näin konkreettisesti huomata, että videoitani tosiaan katsotaan Suomen ulkopuolellakin!

Ohjelmaideasta oltiin kinnostuneita Suomenkin puolella ja hainkin heti tapahtuman jälkeen Traconiin pitämään about saman setin mutta Suomeksi! Katsotaan miten käy, otin vähän pidemmän ohjelmaslotin niin kerkeää rauhassa höpistä.

Luennon jälkeen oli parisen tuntia aikaa ennen palkintojenjakotilaisuutta ja pidimme pienen E2C-jälleennäkemisen Liettuan edustajan Sleepy Mothin ja Viron edustajan Annyun kanssa! Kävimme porukalla syömässä ja keskustelimme paljon kulttuurieroista coniemme välillä, esimerkiksi Suomen käytäntö palkintojenjaosta heti kisan päätteksi tuntui heistä todella erikoiselta. Sleepy Moth on kyllä kunnon hustlaaja, kun tuotti J-Tsooniin luennon lisäksi kaksi cossia ja esitystä kahteen eri kilpailuun :D Nostan hattua, en itse todellakaan pystyisi! 

Jälleennäkeminen ;__;

Palkintojenjakotilaisuus alkoi 18:30 (tässä kohtaa Suomen conit olisi pistetty jo tunti sitten pillit pussiin ja järjestäjät vaan siivoamassa paikkaa tyhjäksi :D) ja kesti puolisentoista tuntia, sillä samassa tapahtumassa palkittiin tosiaan kaikki cosplay- ja Kpop-kilpailut ja jokaisessa oli top 3 lisäksi erilaisia kategoriapalkintoja, esimerkiksi ensikertalaisille kisaajille. Kuulemma on melko yleistä, että kaikki sijoittunet eivät ole palkintojenjakotilaisuudessa. 

Sitte kotia! Tai oikeastaan hotellia kohti, sillä lähtömme oli vasta maanantaina puoliltapäivin. Tämä oli oikein hyvä päätös, olisi ollut todella raskasta myöhään illalla vielä seikkailla laivalla takaisin kotiin. 
Maanantaina suunnitelmissa oli tsekata kangaskaupat ja Karnaluks, ja löysinkin seuraavaan cossiin kankaat!

Olisipa Suomessa tällaiset valikoimat

Tallinna loot! Pikkuchiikawan sain lahjaksi ja isompi Chiikawa löytyi Minisosta

Kokonaisuudessaan viihdyin J-Tsoonissa, oli sopiva sekoitus tuttuja elementtejä mutta myös uutta! Ymmärrän, miksi monet suomalaiset ovat alkaneet käydä siellä. Conikokemuksena mieleen tuli Hypecon ja Tampere Kuplii, paljon teini-ikäisiä kävijöitä kasuaalicossit päällä (esim. hahmon joku asun osa tai pelkkä peruukki) ja tiktok-tanssien kuvaamista käytävillä. Tapahtumassa oli kyllä monen ikäistä porukkaa, ihan lapsiperheitä ja vanhempia ihmisiä. Cosplaykisoja katsoessa huomasi että vanhempi väestö oli juurikin kisaamassa ja tapahtuman järjestäjinä, ihan kuten Suomessakin pienemmissä tapahtumissa. Taidekuja oli myös ihan mieletön, todella suuri ja laaja valikoima.

Sen myös huomasi, miten erilaiselta con voi tuntua, kun ei tunnekaan tai tiedä muita ihmisiä, esimerkiksi Desuissa tuntuu että tulee moikattua joka kolmatta vastaankävelevää tyyppiä. Toki tällä reissulla tuli muutama (suomalainen) tuttu vastaan E2C-kavereiden lisäksi. Ehkä viihtyisin J-Tsoonissa vielä paremmin, jos tuntuisin enemmän paikallista skeneä ihan henkilöittäin, että keitä siellä oikein on. Esim. palkintojenjaossa Annyu hihkaisi oikein lujaa karsintakilpailuiden voittajille, itselläni ei ollut mitään hajua keitä kyseiset tyypit olivat ja piti kysellä aina että niin siis tunsitko tämän tyypin vai onko joku skenetyyppi :D 

En tällä hetkellä näe että J-Tsoonista tulisi vakiovisiitti conikalenteriini samalla tavalla kuin Desucon ja Tracon, mutta mielellään käyn kyllä uudestaan! Kiinnostaisi esim. nähdä, miltä Halloween-teemainen tapahtuma syksyisin näyttää. Käymisen arvoinen tapahtuma kuitenkin, ja erityisesti Etelä-Suomessa asuville helppo väylä tutustua Suomen ulkopuoliseen coniin matalalla kynnyksellä!

J-Tsoonissa olisi potentiaalia itselleni myös kisata esim. esityskilpailussa, haluan todella nähdä miltä backstage näyttää tuolla kisaajamäärällä. Ulkomaan conissa mammailu kiinnostaa myös yleisellä tasolla ja J-Tsoon voisi olla sellainen, mihin voisin potentiaalisesti hakeakin. Ensiksi tosin haluan tutustua kisoihin paikan päällä kisaajana, jotta pystyisin auttamaan muita paremmin.

Tein myös erikoisen huomion tapahtuman palautelomakkeessa. Kysymykset olivat muuten samat kuin yleensä tapahtumissa, mutta jostain syystä sekä cosplay- että Kpop-kilpailun esitysten laatua pyydettiin arvioimaan. Kilpailujärjestäjänä pohdin, mitä tällä kysymyksellä ja vastaustavalla oikein haetaan. Pelkkä numeraalinen arvo ei kerro oikeastaan muuta kuin sen, oliko katsoja tyytväinen vai ei, mutta ei syytä sille, miksi ei ollut tyytyväinen. Esitysten sisältöön ja laatuun on muutenkin melko vaikea järjestäjänä vaikuttaa muuten kuin esikarsinnalla ja painottamalla esim. äänityksen tai videon tms. teknistä laatua tietyllä minimispekseillä, mutta esikarsinnastakin on vaikea karsia, jos ei tiedetä, mistä aletaan karsia. 

Seuraava tapahtuma omalta osaltani kolkutteleekin jo ovella, nimittäin Arctic Lights Comic Con! Sain kunnian tuomaroida E2C-karsintaa ja odotan innolla, mitä kaikkea lavalla tullaan näkemään. 

perjantai 13. helmikuuta 2026

Chiikawaa ja cosplayta - Desucon Frostbite 2026

Vuoden ensimmäinen tapahtuma alla ja olipas taas menoa! Joka vuosi Frosti hyppää kulman takaa jotenkin tosi yhtäkkiä, tätä korosti vielä se että olin Japanissa vuodenvaihteessa ja palasin Suomeen vasta pari viikkoa ennen tapahtumaa. Samasta syystä monet Frostin kisojen valmistelut saattoivat jäädä aika viime tinkaan, kun joulukuu meni E2C:n takia sysättyjen deadlinejen kiinnisaamisessa. Heti reissun jälkeen oli mm. neljä eri kokousta, joista kolme liittyivät Frostiin. Olipa ainakin asiat tuoreessa muistissa, joskus kun valmisteluita on tehty jo kuukausia aiemmin, saattavat yksityiskohdat unohtua mielestä lähempänä tapahtumaa. 

Kohti Lahtea

Saavuin paikalle tuttuun tapaan perjantaina iltapäivästä ja suuntasin suoraan avajaisiin. Hauskaa kun kunniavieras totesi, että odottaa eniten ruokakaupassa käymistä, sillä häntä kiinnostaa nähdä miltä kaupat Suomessa näyttävät. Tykkään itsekin ulkomailla ollessa vilkaista paikalliset supermarketit läpi, sillä niistä usein näkyy paikallinen ruokakulttuuri arjen näkökulmasta! Avajaisten teatteripläjäys oli taas todella viihdyttävä, nyt tiedän miltä urheilushounen mölkystä voisi näyttää :D

Usagi sai ystävän 

Perjantaille olin laittanut Chiikawa-fitin eli kasasin japanista ostamiani Chiikawa-tavaroita asuuni ja olikin ilahduttavaa nähdä niin monella tyypillä Frostissa myös jotain Chiikawaa! Näistä bongauksista tuli hauskoja kohtaamisia ja keskustelua. 

:3

Rindalin ja kasauksessa olleet cosplaykuutit olivatkin saaneet jo kaiken paperityön prepattua lauantain kisoja varten, joten minulle ei ollut mitään velvoitteita sen suhteen perjantaille. Aikaisemmin olen mm. tulostanut ja rei'ittänyt papereita infossa perjantai-illalla, jotta lauantaina aamusta voi vaan alkaa lajittelemaan tavaraa oikeisiin pinoihin. Ohjelmassa olikin jälleen hengailua ja syömiset Santa Fe-ravintolassa. 

Chiikawa-miitti vol 1

Hyvää yötä!

Lauantaina pärähdin Sibeliustalolle klo 9 valmistautumaan tulevaan kisapäivään. En muista olenko puhunut täällä asiasta mutta meillä on Desuconien cosplaybackstagelle oma Discord-serveri, jossa infon lisäksi on myös esittäytymiskanavaa ja kanavia yleiselle juttelulle ja kysymyksille. Tämän lisäksi pidämme ennen Desua aina myös vapaaehtoisen infotilaisuuden, jossa käymme backstagen asiota vielä läpi. Meillä oli tällä kertaa melko paljon uusia kasvoja, joten oli tärkeää heti alkuun vielä kerrata kaikkien kanssa omat työtehtävänsä sekä kävimme myös nimikierroksen koko cosplaytiimin kesken (cosplaykuutit, tuomarit (jotka sattuivat olemaan paikalla) ja juontajat), jotta kaikki tietävät, minkä näköisiä tyyppejä on missäkin hommissa.
Itselleni näissä vapaaehtoishommissa juuri yhteisöllisyys on tärkeää ja madaltaa huomattavasti myös kynnystä jutella muille tiimiläisille, kun on tehty kunnon esittelyt alkuun. Backstageilla on niin paljon myös kisaajia, joten voi olla hankalaa erottaa kollegoita kilpailijoiden joukosta, jos on aina vieraita naamoja töissä. 

Backstage-pupu

Tällä kertaa tehtäviini lukeutui myös ECG-lavaharkkojen ohjaus, joka käytännössä tarkoitti sitä, että katsoin kisaajien esitykset läpi ja kisaajan niin halutessaan, kerroin näkemykseni esim. lavasteiden ja esiintyjien sijainneista ja annoin lyhyitä kommentteja näyttelytyöskentelyyn liittyen. Kyseessä ei ollut siis varsinainen palautetilaisuus tai tuomarien palautteisiin rinnastettava asia, lähinnä avuksi jos kilpailija halusi kuulla, miltä esitys vaikutti ns. ulkopuolisen silmin.
Mukanani oli myös kännykän jalusta sitä varten, että pystyin tarvittaessa myös kuvaamaan esityksen, jos kisaaja halusi nähdä oman suorituksena kuvattuna ennen kilpailua.

Lavaharkat alkamassa

Meillä on aiemmin ollut erillinen henkilö tekemässä tätä, mutta tällä kertaa päätimme kokeilla näin! Oli  hauskaa ja kiva nähdä ero jo ensimmäisen ja toisen vedon välillä, kun kilpailija sai vähän tuntumaa lavaan. Ensi kerralla minulla on jo vähän kokemusta tästä hommasta niin pystyn organisoimaan kokemuksen vielä sujuvammaksi kisaajille!
Backstagen hommat rullasivat niin kuin oli suunniteltu, muutamia aikataulumuutoksia sekä myöhästymisiä oli mutta niitä on lähes aina, erityisesti lavaharkoissa on todella paljon muuttuvia tekijöitä jotka voivat viivästyttää. 

Lavaesittely kilpailijoille 
Kuva @ Nyymix

Kilpailu sujui meidän osaltammen myös paria kommellusta lukuunottamatta oikein hyvin! Suuret onnittelut kaikkien kilpailusarjojen sijoittuneille ja voittajille. 

Ja samalla myös oikaisu, josta ainakin multa tultiin useasti kyselemään sunnuntaina: yksikään kilpailija ei kadonnut kilpailun aikana, vaan taustalla oli meidän järjestäjien puolelta tapahtunut väärinkäsitys :D Kaikki kilpailijat odottivat ihan sinällään oikeassa paikassa lavalle menoa, mutta itse lavalle vienti jäi meidän puolelta puolitiehen. Näin ei ole ennen käynyt minun aikanani Desuissa ja tilanne oli todella hämmentävä. Tästä sai todella tärkeän muistutuksen siitä, kaikki backstagen toiminnot on tärkeä kirjata johonkin tai sanoa ääneen, eikä vain olettaa. 

Cosplaytiimi + juontajat <3
Kamerajalka pääsi vielä käyttöön!

Päivä päättyi backstagen siivoamiseen sekä backstagetiimin palautetilaisuuteen, jonka jälkeen perinteider Burger Kingit mukaan ja hotellille nukkumaan. 

Hyvää yötä jälleen!

Sunnuntaille olin napannut mukaan Kirari-cossin, koska kerrankin oli auto alla ja helma oli näin helpompi kuljettaa kuin junassa, jolla yleensä matkustan coneihin. Harkitsin myös E2C:ssa nähtyä keltaista mekkoa mukaan, mutta haluaisin tehdä asuun oikeat kengät conikäyttöä varten kun pikaversiot eivät sattuneista syistä oikein pysy pitkiä matkoja jalassa :D Ehkä kesädesuun sitten!

Cossi oli todistetusti päällä


Pyörin taas ympäriinsä ja bongailin kavereita, keitä en ollut nähnyt vielä viikonlopun aikana. Oli myös kiva kun itselleni tuntemattomat tulivat juttelemaan SM-kisoista ja E2C-reissusta! Yksi halusi jopa ottaa kanssani yhteiskuvan, koska muisti minut Comic Conista. Suomessa ei harrasteta yhteiskuvia kuin kavereiden kanssa niin tuli kieltämättä vähän sellainen julkkisfiilis tästä :D 

Chiikawamiitti vol 2

Päivän ainoa ohjelma oli päättäjäiset, jossa selvisi mölkkyottelun voittaja sekä huikea opetus ystävyyden voimasta! Virosta tullut tuttavani istui vieressäni päättäjäisten ajan ja kuulemma ei ymmärtänyt mistä tarkalleen puhutaan, mutta elekieli kertoi tuhat sanaa ja show oli 5/5 :D 

Päättäjäisten jälkeen olikin aika pistää pillit pussiin ja Desucon pakettiin tällä erää. Pukuhuoneiden siivoamisen yhteydessä löytyi taas jännittäviä kävijöiden jättämiä tarvikkeita, joista osa päätyi tulevien pukuhuoneiden irtaimistoon

Conin jälkeinen todellisuus: pukuhuoneiden inventaario

En tällä kertaa jäänyt kaatoon kun olin epähuomiossa unohtanut ottaa maanantain vapaaksi töistä, eikä rilluttelu Lahdessa yötä vasten kuulostanut houkuttelevalta, kun herätys soisi klo 6. Kesällä pyydän maanantain kyllä taas vapaaksi, niin pääsee vielä juhlimaan tehtyä tapahtumaa! Vapaaehtoistöissä tämä on erityisen tärkeää, kun varsinaista palkkaa ei kuitenkaan saa ja Desuconien tapauksessa tahti on melkoisen kova, kun seuraavaa tapahtumaa aletaan tekemään jo edellisen ollessa vielä käynnissä. Tehtyä työtä saa ja pitääkin vähän iloita!

Ylikuutin badgeni pääsi conikuviin!
Kuva: Jenni Suominen

Tämän vuoden osalta conikalenteri näyttää melkoisen tyhjältä aiempiin vuosiin verrattuna, seuraava tapahtuma omalta osaltani näyttäisi olevan J-Tsoon Tallinnassa huhtikuussa! En ole koskaan käynyt J-Tsoonissa ja hain rohkeasti heti samaan syssyyn pitämään siellä jopa puheohjelmaa :D Hauskaa päästä näkemään, miltä conittaminen näyttää lahden toisella puolella. 

Ensi kertaan!