sunnuntai 19. huhtikuuta 2020

Kaikki peruukkien myymisestä

Vallitsevan koronatilanteen vuoksi useita coneja on peruttu tältä vuodelta, joka täällä blogin puolella tarkoittaa aikamoista hiljaisuutta kun pääosin postauksen koostuvat con-päivityksistä. Jotta saisin pidettyä tätä jollain tasolla aktiivisena, päätin toteuttaa jo pitkään mielessä pyörineen postausidean.

Eli tosiaan, päivän aiheena on peruukit ja niiden myyminen ja erityisesti niiden myyntikuvat. Aihe on sen verran niche, että postaus melkein jäi tekemättä (koska olen varmaan ainoa joka on näin intohimoinen peruukkien myyntikuvista), mutta tässä sitä nyt ollaan. Olen myynyt aktiivisesti käytettyjä ja käyttämättömiä peruukkeja Facebookin kirppareilla ja saanut jokaisen myytyä sekä harrastan jonkin verran valokuvausta, joten sillä taustalla lähdetään tässä postauksessa liikkeelle.

Teksti ei kohdistu kehenkään tiettyyn eikä tarkoituksena ole pilkata kenenkään kuvaustyylejä, vaan antaa kehitysideoita sellaisille, jotka tahtovat kehittää omia myyntikuviaan, oli kyse sitten peruukeista tai muista tuotteista. Kaikki ideat ovat omia preferenssejäni ja mielipiteitäni, joista saa olla eri mieltä!

Sitten asiaan!


Oletko myymässä peruukkia, joka ei tahdo mennä kaupaksi? Eivätkö hinnan alentaminen tai jatkuvat "up!"-nostot auta? Lojuuko peruukkisi aina avattuna pussistaan conien kirppiksillä, vaikka pussin kyljessä oleva kuva olisi mielestäsi tosi hyvä?

Siinä tapauksessa tämän raamatun ohjeen luettuasi osaat myydä peruukkeja kuin vanha konkari! Kysynnän ja tarjonnan lait tulevat toki jossain kohtaa vastaan eikä tavara aina vaihda omistajaa, mutta voit ainakin tuudittautua siihen ajatukseen, että olet tehnyt parhaasi myynnin edistämiseksi. Olet myös kehittänyt tai ylläpitänyt kuvaustaitoasi sekä treenannut peruukkien käsittelyä tulevaisuuden projekteja varten. 

Tärkeimmät huomioon otettavat asiat peruukkien myymisessä ovat informaatio, hinta ja toimitustavat. Informaatiolla tarkoitan kaikkea kuvan laadusta peruukin asetteluun (näkyykö pituus kunnolla, minkä laatuinen peruukki on...), jonka pitäisi tulla ilmi peruukkia myytäessä.


Informaatio

Tässä kappaleessa valaisen kuvien välittämästä informaatiosta, johon kannattaa kiinnittää huomiota, koska kuva kuitenkin kertoo tuhat sanaa. 
Informaatio käsittää niin kuvaustekniset pointit kuin tuotekuvauksen, jotka kulkevat käsi kädessä ja täydentävät toinen tosiaan. Jos kuva on tärähtänyt ja salamalla otettu selfie vessan valossa ja kuvauksessa lukee vain "ruskea peruukki 10e", informaatio peruukista potentiaaliselle ostajalla välittyy harvinaisen huonosti.

Suosin itse peruukin asettamista aina peruukkipäähän, sillä silloin saat peruukista hyvän kuvan suoraan edestä päin. Ihminen myös katsoo luonnostaan kuvassa olevaa ihmistä kasvoihin, eli jos peruukki on ihmisen päässä, peruukki on vasta toissijainen katseen kohde. Ihon sävy myös vaikuttaa peruukin väriin, jonka takia valkoinen styroksipää on neutraalein vaihtoehto. Kuva kannattaa ottaa peruukkipään silmän tasolta, sillä silloin potentiaalinen ostaja saa selkeän kuvan siitä, miten pitkä peruukki on. Mikäli omistat useampia päitä, valitse siistein myyntikuviesi peruukkipääksi.

Jos ei omista peruukkipäätä tai vastaavaa telinettä, myyntikuvaksi ei kannata kuitenkaan laittaa selfietä, koska peruukki on silloin (yleensä) 3/4-kulmassa etkä saa järkevää kuvaa takaapäin tai sivusta. Yksin asuessaan se on toki pakollinen vaihtoehto, jos ei ole päitä tai toisia henkilöitä, joiden päähän peruukin voi asettaa. Jos löytyy kuitenkin joku peruukkimalliksi, suosittelen sellaista selfien sijaan koska saat peruukista kuvan koko pituudeltaan ja eri kuvakulmista. Ihmisen päässä otettu kuva on hyvä siinä mielessä, että silloin näkee, miltä peruukki näyttää noh, ihmisen päässä. Styroksipää on kuitenkin aavistuksen verran pienempi kuin oikean ihmisen pää. Jos peruukki myyntikuvassasi on ihmisen päässä, kannattaa kiinnittää huomiota päällä oleviin vaatteisiin. Neutraalin väriset vaatteet vievät huomion pois ihmisestä ja katse suuntaa kohti peruukkia. Parhaiten toimii tummat vaatteet, esimerkiksi musta poolopaita.

Selkeä kuva, jossa peruukki näkyy kokonaan
Jos sinä tai kuvassa oleva henkilö ei halua että kasvot näkyvät, suosin itse mielummin jonkin tarran tai vastaavan laittamista kasvojen päälle kuvan ottamisen jälkeen kuin suttuviivojen piirtämistä tai kasvojen "mössöämistä". Jälkimmäisissä on mielestäni liian uncanny valley-meno, joka häiritsee peruukin tarkastelua ostajan näkökulmasta varsinkin jos suttuviivat ovat voimakkaan värisiä ja menee osittain peruukin päälle.


Cosplaykuvia voi myös käyttää myyntikuvina, mutta en käyttäisi niitä ensisijaisesti jos on muitakin vaihtoehtoja. Niitä voi kuitenkin käyttää täydentämään itse myyntikuvaa, varsinkin jos kyseessä on lacefront tai muu kampaus, joka näyttää hassulta peruukkipäässä mutta hyvältä ihmisen päässä. Tätä esimerkkinä jotkin painovoimaa uhmaavat animekampaukset, joiden kokoluokka hahmottuu parhaiten ihmisen päässä, koska silloin kampauksen muotoa verrataan suhteessa ihmisen kasvoihin.


Valaistus on erittäin tärkeää ottaa huomioon peruukkia kuvatessa. Luonnonvalo on ideaalein, sillä peruukin luonnollinen väri ja sävy tulevat silloin parhaiten esiin. Kellertävä valo esim. vessassa saa peruukin 90% ajasta näyttämään halvalta ja huonolaatuiselta, sillä peruukin kuitu alkaa usein kiiltämään rajussa valossa. En myöskään suosittele mitään muitakaan värivaloja, koska kyse on kuitenkin myyntikuvasta eikä peruukkipään photoshootista.



Kuva peruukista kannattaa ottaa vähintään kahdesta eri kuvakulmasta ja mielellään kolmesta, eli edestä, sivusta ja takaa. Kaksi kuvakulmaa yleensä kyllä riittävät, jos kyseessä on peruskampaus esim. solisluihin ulottuva suora, pitkähkö peruukki tai ponnarilla oleva tukka. Kaikista kampauksista otetaan luonnollisesti edestäpäin kuva, mutta toinen kuvakulma määrittyy sen mukaan, missä kiinnostava elementti tapahtuu. Esimerkiksi polkkatukka on kiinnostavin sivusta päin, koska siitä näkyy parhaiten polkkatukalle ominainen tasainen leikkaus sekä sen suhde otsatukkaan.


Saparoperuukista taas sivukuva ei kertoisi mitään, vaan etu- ja takasiluetti ovat informaation kannalta tärkeimmät. Sama koskee pitkiä peruukkeja, koska takakuvasta saa parhaimman käsityksen peruukin pituudesta. "Poikatukka" mielestäni vaatii kuvat edestä, sivusta ja takaa, koska siinä tapahtuu kaikkea joka suunnassa, varsinkin jos peruukki on voimakkaasti kerrostettu.


Tausta on tärkeä seikka, joka vaikuttaa kuvan sommitteluun ja kuvan katsojan katseen suuntaan. Jos peruukkipään takana on kuviolliset Fiskarsin sakset ja kauempana näkyy tärähtänyt koiran häntä, potentiaalisen ostajan huomio ei ole peruukissa vaan saattaa ohittaa kuvan ja ajatella vain sitä koiraa. Suosin itse yksiväristä taustaa esim. seinää vasten ja jos peruukkipää on tasolla, esim. pöydällä, tyhjennän alueen kaikesta turhasta.
Sälät taustalla vs puhdas taso.
Peruukin väri ja sävy ovat asioita, joita kysytään aina jos myyntikuvasta ei oikein ota selvää. Vaikka kuvan ottaisi luonnonvalossa, kamera voi vääristää sävyä, varsinkin jos kyseessä on jonkin murrettu ja ns. vaikea sävy, kuten marjapuuro tai punertavan ruskea. Kuvia voi toki muokata jälkikäteen, mutta peruukin väriin pystyy vaikuttamaan jo kuvaustilanteessa kiinnittämällä huomiota taustaan, joka voi olla seinä tai yksivärinen kangas. Valkoinen seinä on parhain sen helppouden ja neutraaliuden puolesta. Tason värillä ei ole väliä, kunhan se ei herätä huomiotaa, sillä valkoinen peruukkipää blokkaa pinnan mahdollisen epäedullisen värin heijastumisen peruukin sävyyn.

 Taustakankaaksi ei kannata valita kauhean kirkkaita tai räikeitä yksilöitä, vaan pitäytyä yksivärisissä ja neutraaleissa kankaissa, kuten hailakka sininen, vaalean harmaa, valkoinen tai beige, riippuen ihan peruukista.
Hankalaa sävyä voi myös kuvailla tuotekuvauksessa, jos itse myyntikuva ei millään tahdo onnistua.

Valitsin tähän sellaisia kankaita ja peruukkeja, joita satuin jo valmiiksi omistamaan, joten peruukkien sävyt pyörivät aika lailla neutraaleissa hiusväreissä. Sopivaan taustaväriin ei ole oikein mitään tiettyä kaavaa, koska jokainen peruukki käyttäytyy vähän eri tavalla laadusta ja ympärillä olevista väreistä riippuen. Alla kuitenkin huomioita, joihin olen itse törmännyt sekä vinkkejä niiden selättämiseen.

Kuten ylläolevasta kuvasta huomaa, taustalla todellakin on väliä. Kylmänharmaa tausta saa peruukin näyttämään lähes blondilta, vaikka oikealla oleva sävy on lähempänä plantinablondi (ja se miltä peruukki todellisuudessa näyttää). 

Välillä taustan väriä ei tarvitse vaihtaa kokonaan, vaan pohjavärin (kylmä/lämmin) vaihto voi auttaa. 

Peruukit, joissa on kahta tai useampaa eri väriä, ovat hankalia kuvata niin että kaikki kuitujen värit tulevat hyvin esiin. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen, mitä pohjavärejä kuiduissa on käytetty.  Esimerkistä, jossa peruukki koostuu tummansinisistä ja harmaista kuiduista, näkee kuinka kylmänharmaa tausta puskee peruukin harmaat kuidut niin vahvasti esiin, että siniset eivät näy juurikaan. Lämpimämpi beige taas häivyttää kaikki harmaat totaalisesti, ja peruukki näyttää hyvin sinertävältä. Tässä ratkaisuna oli lämpimämpi harmaa, joka tuo molemmat värit yhtä hyvin näkyville.


Esimerkkinä murrettu punaisen sävy. Punaisten peruukkien kanssa olen huomannut, että sinertävä tausta toimii tosi hyvin tietynsävyn saamiseksi. Sinisen sävyllä ei ole niin väliä, kunhan se ei ole kauhean kirkas ja tila, jossa kuvia otetaan, on valoisa. Tärkeinta murretuissa sävyissä on ottaa huomioon se, että tausta ei saa olla puhtaasti jotain tiettyä väriä, koska se haalentaa peruukin "epämääräistä" sävyä. 

Liukuväriä on vaikea saada kameralle oikean sävysenä, varsinkinkin jos väri taittuu hyvin vähän. Tähän auttaa usein se, että liukuvärjätty osa on erivärisellä taustalla kuin pohjaväri. Taustan kannattaa edelleen olla melko neutraali, esim. harmaan eri sävyt.

Latvat vihertävät vähän pohjaväriin verrattuna

Kuvaustilanteessa kannattaa ns. stailata peruukki, eli et lätkäise peruukkia suoraan pussista päähän ja räpsäise kuvaa. Pörröinen, joka suuntaan sojottava tukka antaa aivan vääränlaisen kuvan, jos peruukki on oikeasti ihan mukiinmenevä ja luonnollisen näköinen, jos sen kampaa päähän laitettuaan. Varsinkin pitkän peruukit näyttävät todella helposti nuhjuisilta, jos yksittäisiä kuituja lentelee ties missä. Sähköisyyttä kannattaa veden sijaan hoitaa pois Niiskuneiti-suihkeella, joka toimiin kaikkiin peruukkeihin laadusta riippumatta.


Samaan kategoriaan menee myös peruukin trimmaaminen ostettavampaan kuntoon, joka voi tarkoittaa esim. vanhan peruukin kunnostamista harjaamalla takut auki ja tasoittamalla latvoja, mikäli peruukki on leikattu cosplayharrastuksen alkuvaiheilla ja se myös näkyy viivotinsuoran polkkatukan muodossa. Saatan itse leikellä vanhoja, myytäväksi meneviä peruukkeja aika rajustikin, jos latvat ovat vaikka menneet todella huonoiksi eikä silikonisuihke tai Niiskuneiti auta. Ajattelen sellaisen vaivan näkemisen enemmän peruukin leikkaamisen treenaamisena, koska omissa cosseissani ei ole ihan kauheasti ollut mitään vaativaa stailausta tarvitsevia kampauksia joten peruukkeja ei tule kauheasti muuten leikeltyä.


Suosin myös rehellisenä pysymistä peruukkia myytäessä. Kaikki joskus netistä peruukkeja (tai mitä tahansa) tilanneet tietävät, miltä tuntuu kun tuotekuva ei vastannut täysin, jos ollenkaan, tuotetta jonka saat käsiisi. Yksi hyvä puoli kirppiksiltä ostaessa on se, että useimmiten peruukit ovat sellaisia kuin tuotekuvassa on koska kukaan ei jaksa nähdä vaivaa photoshoppailla karheita kuituja sileämmiksi tai lisätä pituutta. Jotkut tosin saattavat stailata ja asettaa peruukin liiankin edustavaan kuntoon, vaikka peruukki ei todellisuudessa sellaista vastaisi. Tarkoitan tässä nyt sellaisia tilanteita, että peruukissa on esim. kalju läntti niskassa tai peruukkia on käsitelty vahvoilla aineilla, mutta näistä ei ole mitään mainintaa. Vahvat aineet, kuten silikonisuihke, voivat aiheuttaa joillekin allergisia reaktioita ihoon, joten sellaisten käytöstä ilmoittaminen on vastuullista ja takaa turvallisen myyntikokemuksen. Rehellisenä pysyminen jättää myös positiivisen kuvan sinusta myyjänä, jos olet myymässä paljon ja usein peruukkeja tai muita tuotteita.

Koska kyseessä on kuitenkin myyntikuva, on ihan ok esim. vetää pitkää otsatukkaa hieman sivulle tai kohentaa uppiniskaisia latvoja - kunhan et yritä piilottaa mitään. Pienet ehostamiset ovat sellaisia juttuja, joita ostaja voi tehdä itsekin (esim. otsatukan sivuun vetäminen) eivätkä vaadi sen kummenpaa työstämistä.


Kun kuvat on otettu, on hyvä kiinnittää huomiota kuvien asetteluun. Kaksi samankaltaista kuvaa vierekkäin luovat yhtenäisemmän ilmeen ja selkeyttää peruukin tarkastelua. Kuvien tulisi olla samalla tasolla suhteessa toisiinsa niin, että taso jonka päällä peruukki seisoo, muodostaa vaakatasossa olevan eli horisontaalisen linjan. Selkeyttä lisää myös samankokoiset kuvat, eli peruukkipää on samalla etäisyydellä kaikissa kuvissa eikä niin, että toinen on kaukana ja toinen melkein hyppää ulos kuvasta.


Sitten pari sanaa tuotekuvauksesta, mikäli olet myymässä peruukkia netissä. Mielestäni tuotekuvauksessa tulisi kuvailla tuote pääpiirteittäin vaikka kuva olisi vieressä, sillä se luo ammattimaisen kuvan sinusta myyjänä, joka lisää potentiaalisen ostajan positiivisia mielikuvia sinusta. Kuvauksessa voi mainita myös pari sanaa peruukin laadusta, jos kuitu on erityisen sileää tai kammottavan karheaa, koska sitä ei välttämättä näe myyntikuvasta.
Tuotekuvauksen ei tarvitse olla monen kappaleen pituinen essee, vaan pari lausetta riittää. Esimerkiksi "Myynnissä tummanruskea polkkatukkaperuukki, joka on ostettu aikoinaan Ebaysta. Kuitu melko sileää, peruukkia on käsitelty hiuslakalla ja käytetty useasti" on lyhyt ja ytimekäs, sillä ostaja ei kuitenkaan jaksa lukea mitään kauheaa tekstiseinää. 

Poikkeuksena on humoristiset tarinat, jotka voivat parhaimmillaan lisätä peruukin myyntiarvoa. Tällaiset tosin sopivat mielestäni vain huonolaatuisiin tai muuten vain kökköihin peruukkeihin, josta haluat vain eroon, esim.



Tällaiset pitkät tarinat ovat ihan hauskoja, mutta voivat tuottaa päinvastaisen vaikutuksen, jos ne on vedetty liian pitkälle ja kuvaus suorastaan haukkuu myytävää tuotetta. Tekstin ei myöskään kannata olla liian pitkä, koska sitä ei jakseta lukea. Suosittelen tylsän neutraalissa pitäytymistä, ellet ole oikea sanaseppo ja mielikuvamainontaa harjoittanut ammattilainen.


Hinta

Hinta on aina hankala määritellä tuotteelle, jota on mahdollisesti käytetty useita kertoa, leikelty ja tungettu täyteen kaiken näköisiä aineita. Tässä onkin ohje siihen, miten olen itse päätynyt määrittelemään hinnan myytävälle peruukille. Hinnan määrittely on aina tuotekohtaista ja riippuu monesta eri asiasta, mutta tässä yleisimpiä tapauksia.

Jos kyseessä on käyttämätön, käytännössä kerran tai kaksi pussista pois otettu ja päähän testattu yksilö, joka on muuten ihan kelpo kappale mutta ei sovi hahmoon, jota varten peruukin tilasin/ihoni pohjaväri ei sovi peruukin sävyn kanssa/cossi peruuntui enkä tarvitse kyseistä peruukkia enää tms, annan hinnaksi myyntihinta - 15%. Joidenkin mielestä jo kerran ostettu tuote menettää arvostaan 50%, mikä mielestäni on aika kohtuutonta ottaen huomioon peruukin olevan täysin käyttämätön ja olisi outoa "rangaista" itseäni hutiostoksesta, johon en ole voinut vaikuttaa. Pudotan silti hintaa alkuperäishinnasta, koska peruukki on jo kerran käynyt jonkun päässä eikä näin ollen ole täysin uudenveroisessa kunnossa. 

Jonkin verran käytetty, stailattu ja muotoiltu peruukki taas pudottaa hintaa melkoisesti. Toki tämäkin riippuu ihan peruukin kuidun laadusta ja stailauksesta, sillä hyvin muotoiltu peruskampaus yleensä myy ihan hyvin hintaa nostamallakin. Tällaiselle tapaukselle annan yleensä suoraan hinnaksi jotain 8-15€ väliltä riippumatta alkuperäishinnasta, koska yleensä se on ollut jotain 20-30€ väliltä enkä pidä niin tarkkaa kirjaa ostamistani peruukeista. Toki jostain kalliista lacefrontista voi pyytää enemmänkin, nämä ovat aina tapauskohtaisia.

Rajusti muotoiltu ja käsitelty peruukki taas menee suoraan 5-8€ kategoriaan riippuen peruukin pituudesta ja yleisestä kunnosta. Tällaiset tapaukset ovat yleensä niin vanhoja, etten muista alkuperäishintaa eikä sillä loppujen lopuksi ole edes väliä, koska peruukki on kehnossa kunnossa. 5€ on alin hinta siksi, että mahdollinen postitus ei mielestäni saa olla enempää kuin tuotteen hinta koska muuten sitä ei osteta. Vitosta alempi hinta peruukista olisi jo niin vähän, että myyminen ei ole kannattavaa kaikkeen vaivaan nähden, jonka joutuu näkemään vaikka trimmaamisen ja kuvauksien eteen.

Jo käytettynä ostetut peruukit ovat kaikista hankalimpia hinnan määrityksen kannalta. Mitä pyytää peruukista, jonka alkuperä ei ole tiedossa eikä edes se, kuinka monen eri ihmisen päässä peruukki on kulkenut ja mitä aineita siihen on käytetty? Asetan nämä yleensä alimpaan hintaluokkaan, koska peruukki on loppujen lopuksi paljon käytetty ja se yleensä näkyy peruukin laadussa. Tämäkin riippuu ihan peruukista, koska hyvälaatuinen peruukki voi kestää vuosia hyvänä, jos sitä on hoidettu oikein ja kuitu on ollut alun perin laadukasta.


Toimitustavat

Sillä on paljonkin väliä, pystyykö potentiaalinen ostaja noutamaan peruukin läheltä/conista tai postittaako myyjä tuotteitaan.


Myynnin kannalta parhain vaihtoehto on kaikki yllämainitut, mutta kaikkein hankalin myyjälle joka joutuu kuljettamaan peruukkeja pitkin Suomea conien perässä tai perustamaan postitoimiston kotiinsa jos alkaa useammalle postittamaan.

Juna rikkoutui raiteille – sähköt menivät poikki, vessat eivät ...
Tähän väliin kuva jakamaan tekstiä :)

Nouto asuinpaikasta on siinä mielessä kätevä, että silloin tarvitsee matkustaa vähiten ja peruukki saapuu turvallisesti perille sekä saat rahat heti käteen jos kaupat tapahtuvat käteisellä. Itse suosin tätä vaihtoehtoa eniten, koska monesti olen voinut sopia kaupat esim. työpaikan lähelle työvuoron jälkeen, joten ei ole tarvinnut erikseen matkustaa mihinkään. Tämäkin riippuu ihan siitä, missä asuu ja asuuko siellä potentiaalisia ostajia. Jos nouto onnistuu vain Kainuun perukoilta eikä postitus ole vaihtoehto, joutuu peruukkia katselemaan pitkäänkin vaikka kuinka laskisi hintaa.

Nouto conista on myös hyvä vaihtoehto, jos samassa conissa ei ole itselleen hirveästi ohjelmaa/tekemistä eli peruukkikaupat onnistuvat suhteellisen helposti ilman excel-taulukoita kummankin osapuolen aikatauluista. Ongelmina ovat tosin peruukin kuljetus coniin (varsinkin suurina määrinä voi olla jo aika raskas) sekä ostajan mahdollinen ghostaaminen, jota harmi kyllä jotkut tyhmät tyypit tekee. Olen itse kyllä ottanut tämänkin vaihtoehdon mukaan, koska harvoin myytäviä peruukkeja on tarvinnut kahta enempää ottaa mukaan ja kaupat ovat onnistuneet suhteellisen helposti. Nuorempana tätä kautta tuli myös harjoiteltua tuntemattomille soittamista puhelimella, kun piti saada toinen osapuoli kiinni eikä hän vastannut viesteihin.

Postitus on mielestäni hankalin näistä, koska pitää selvittää osoitteita ja postitushintoja, jotka täällä Suomessa ovat välillä ihan naurettavia. Hyviä ja toimivia vaihtoehtoja ovat kuitenkin isompi kirje,  Ärräpaketti tai Postin Lähilokero-palvelu.

Isompi kirje toimii silloin, jos myytävänä on lyhyt tai muuten vaan ohut peruukki, joka menee pieneen tilaan. Kirjeiden hinta tulee painon mukaan ja peruukkien kannalta tyhmää ovat painoluokat, jotka ovat 250g ja 1000g. 250g luokka maksaa 3,20€ ja 1000g taas 6,40€, eli hinta nousee reilusti koska välimaastoa ei ole. Peruukki painaa yleensä jotain 250-500g väliltä, eli se menee juuri noiden kahden väliin. Olen saanut myytyä lyhyitä peruukkeja oikein litistettynä 250g painoluokassa eikä kirjeet ole tulleet takaisin, eli tämäkin vaihtoehto kyllä toimii.
Tavallisissa, läpinäkyvissä peruukkipusseissa on ilmareiät sivuissa, joten vaikka kuinka litistäisi ilmoja pihalle ne eivät häviä lopullisesti sieltä. Tässä kohtaan apuna on ilmatiivis pakastuspussi, joka sujahtaa helposti postiluukusta sisään. Toki tällainen pakastuspussi lisää taas hintaa jos sellaisen erikseen ostaa, eli suosittelen käyttämään vain jos kotoa sattuu löytymään valmiiksi sellainen eikä sille ole ollut käyttöä. Hintaa tulee myös postimerkeistä 1,60€ per postimerkki ja 250g kirjeeseen tulee kaksi postimerkkiä, eli kirje tulee äkkiä kalliiksi jos se painaa enemmän kuin 250g.


Ärräpaketti tai -pussi on hyvä vaihtoehto jo sen takia, että R-kioskeja on lähes jokaisella paikkakunnalla. Hintaa Ärräpussille tosin on 6,30€ eli aika reippaasti. Painorajoitus kaikissa vaihtoehdoissa on kuitenkin 5kg eli sopii isoille ja painaville peruukeille, joiden hinta muutenkin on yleensä lyhyempää mallia enemmän. Esimerkiksi Postin vain 2kg hintaluokan lähetys maksaisi 9,90€ eli Ärräpussi on tähän verrattuna jo aika halpa. Yli 2 kiloa painavissa peruukeissa suosisin tosin jo noutoa, sillä postittaminen on aina kuitenkin riski.

Lähilokeroon mahtuvat monen kokoiset paketit ja peruukkien kannalta S-koko toimii ihan hyvin, koska peruukit ovat pääosin litteitä ja pitkulaisia peruukkipussin koon mukaan. Hintaa tälle halvimmalle vaihtoehdolle tulee 2,60€, joka ei ole kauhean paha varsinkin jos peruukin myyntihinta on yli 10€. Tämä vaatii kuitenkin lokeron toisen osapuolen paikkakunnalta eikä niitä ole ihan joka nurkassa. Lokeron osoite voi olla myös hankala selvittää, varsinkin jos paikkakunnalla on useita lokeroita. Itselläni on ollut ongelmia näiden kanssa sen suhteen, että joissakin lokeroissa pitää käyttää eri koodisysteemiä kuin se, minkä saa Postin sivuilta ja olen joutunut menemään toiselle puolelle kaupunkia paremman lokeron puutteessa joka lukee saamaani koodia.

150cm pitkä kannattaa postittaa Lokerossa
Neljäs tapa on con-kirppikset, johon sisältyy vaiva peruukkien roudaamisesta coniin, mutta ei tarvitse sopia kellonaikoja ostajan kanssa. Ongelma kirppiksillä on huonotapaiset koluajat, jotka suorastaan repivät peruukit ulos pusseistaan eivätkä laita niitä edes takaisin vaan jättävät peruukkiraukat lojumaan pahvilaatikon pohjalle. Tätä ongelmaa vastaan voi taistella hyvällä myyntikuvalla ja mahdollisella tuotekuvauksella, jotka teippaa hyvin kiinni pussin kylkeen. Tuotekuvaus olisi hyvä lisä siksi, että siinä voi kuvailla peruukin laatua eikä koluajien tarvitse hypistellä peruukkia ennen ostoa. Pussi kannattaa myös teipata tai niitata kiinni, joka estää ainakin sen, että se ei vahingossa valu ulos pussistaan. Törkeimmät kaivelijat toki vähät välittävät mistään niiteistä tai kuvista, mutta suurelle osalle näiden kahden toimenpiteen pitäisi riittää.


Onnittelut, pääsit loppuun asti! Nyt peruukkien myynti on hallussa ja ympäristö kiittää, kun myyt vanhat karvalapsesi eteenpäin etkä vain heitä niitä pois.
Kiitos kun luit tänne asti, joka on melkoinen saavutus kun sanamäärä tälle postaukselle on yli 2500. Jos on kommentoitavaa aiheeseen liittyen, minut saa kiinni tämän postauksen kommenteissa tai Twitterin puolella vaikka yksityisviestiä heittämällä.


2 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus! Tämä sisälsi paljon hyödyllistä informaatiota.

    Itse en ole tainnut koskaan ostaa käytettyä peruukkia ja myynytkin olen vain jokusen. Nyt koronan kourissa kuitenkin peruukinvaihto kiinnostaa kovin. Kysympä siis; kuinka usein ihmiset ilmoittavat siitä, että onko peruukkia pesty (ollenkaan/käyttöjen välissä/ennen myyntiä)? Peruukki on kuitenkin hygieniatuote, joka joutuu mm. hien, hilseen ja rasvan altistamaksi käytössä, ja mahdolliset muotoilutuotteet vaurioittavat ja tuhoavat kuitua ajan mittaan, jos niitä ei pestä pois.
    Toinen aspekti, joka kiinnostaa peruukkia ostaessa on taas se, miten peruukki on säilytetty, koska valo ja pöly eivät myöskään tee hyvää peruukkikuidulle.

    En siis ainakaan itse ole törmännyt näihin tietoihin kovinkaan usein jos koskaan, mikä varmasti vaikuttaa siihen, että lopulta päädyn ostamaan uuden peruukin käytetyn siaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!

      Oman kokemuksen mukaan hyvin harva ilmoittaa asiasta, luulen että moni ajattelee että peruukkia on käytetty "vain muutaman kerran" eikä sen takia tule edes ajatelleeksi pesemistä. Hikeä tai likaa ei yleensä edes huomaa hiusrajasta tai niskasta, jonka takia hygieniapuoli voi unohtua. Toki en osaa sanoa, kuinka moni pesee peruukin vaikka ennen ostotapahtumaa mutta ei vaan sano siitä. Valitettavasti en kyllä laskisi sen oletuksen varaan, että kaikki niitä pesisivät kun cossaajien joukossa on paljon esim. uusia harrastajia, jotka eivät ole tottuneet käsittelemään peruukkeja (saati huoltamaan niitä) eivätkä myydessään vanhoja peruukkejaan osaa ottaa tätä huomioon.

      Samaa ksymystä olen myös itse pyöritellyt mielessäni ja varsinkin tätä postausta kirjoittaessa. Tästä asiasta voisi hyvin saada oman tekstin aikaiseksi, tyyliin vinkit peruukkien huoltoon ja säilytykseen. Käytän itse paljon peruukkeja arkena, joten mulla olisi kyllä jonkin verran vinkkejä sen asian tiimoilta.

      Poista